E-mail problemen

  1. Domeinnamen
  2. IP-adressen
  3. Foutmeldingen
  4. Contactformulier

Soms kan een mail van of naar de Grasboom niet goed worden afgeleverd. Je ontvangt de mail weer terug (bounce) of je provider krijgt een foutmelding. Hieronder staan de meest voorkomende foutmeldingen en wat ze betekenen.

Als je met ons contact opneemt om de oorzaak van het probleem te achterhalen, dan kan je het beste de volledige foutmelding-mail inclusief bijlagen aan ons doorsturen middels het contactformulier onderaan deze pagina. Je melding wordt vertrouwelijk behandeld. Persoonlijke informatie wordt verwijderd zodra het niet meer nodig is in het onderzoek.

Alle mails van de Grasboom domeinnamen zijn altijd digitaal ondertekend middels een DKIM handtekening. Hiermee is te controleren of de mail van de Grasboom afkomstig is en of het bericht nog in originele staat is.

Onze domeinnamen

  • degrasboom.nl
  • degrasboom.org (servernaam)
  • grasboom35plus.nl
  • grasboomamersfoort.nl
  • grasboombinnendoor.nl
  • grasboombunschoten.nl
  • grasboomclophaemer.nl
  • grasboomderoos.nl
  • grasboomharmelen.nl
  • grasboomleusden.nl
  • grasboommax.nl
  • grasboommeerbalans.nl
  • grasboomplus.nl
  • grasboomveenendaal.nl
  • grasboomvondellaan.nl

IP adressen

Mails afkomstig van officiële Grasboom domeinnamen worden verzonden door de onderstaande IP adressen en MailChimp.

  • 149.210.229.183
  • 2a01:7c8:aaba:40::1
rDNS

degrasboom.org

SPF
  • _spf.degrasboom.nl
  • servers.mcsv.net

Foutmeldingen

Een foutmelding ziet er meestal zo uit:

Van: MAILER-DAEMON@degrasboom.org (Mail Delivery System)
Datum: 4 maart 2021 om 00:56:12 CET
Aan: ontvanger@degrasboom.nl
Onderwerp: Mail kan niet worden afgeleverd

Met onderaan de tekst de exacte foutmelding. Meestal is dit Engelstalig. Dit gedeelte is nuttig als je hierover contact opneemt met de helpdesk.

<ontvanger@voorbeeld.nl>: Host or domain name not found. Name service error
for name=voorbeeld.nl type=AAAA: Host not found

Host or domain name not found. Name service error

De domeinnaam achter de @ in het email adres van de ontvanger bestaat niet. Controleer het adres op mogelijke fouten.

Recipient address rejected: User unknown

Het email adres van de ontvanger bestaat niet. Controleer het hele adres.

De meest gebruikte e-mailadressen vind je op de Contact pagina van het webportaal of op de locatie websites.

Client host rejected: cannot find your hostname, [1.2.3.4]

De mailserver die je gebruikt om emails te versturen rapporteert een niet bestaande ‘reverse hostname’ op het IP adres. Dit is belangrijk in de strijd tegen spam, malware en andere ongewenste emails. Neem contact op met je provider om dit probleem op te lossen.

Helo command rejected: Blocked origin

De mailserver die je gebruikt om emails te versturen is bij ons geblokkeerd. Dat kan gebeuren als we erg veel overlast hebben van die server of het vertoont overeenkomsten met spammers.

Helo command rejected: Host not found

De mailserver die je gebruikt om emails te sturen identificeert zichzelf met een niet bestaande hostname. Neem contact op met je provider om dit probleem op te lossen.

Client host [1.2.3.4] blocked using x.domein.naam

Je mailserver staat op een van de blokkade lijsten die we gebruiken om spam en aanvallen tegen te gaan. We gebruiken alleen lijsten met een goede reputatie die bijhouden welke IP-adressen zwaar onacceptabel gedrag vertonen. Denk aan het actief verspreiden van virussen, inbraakpogingen of grootschalige spam campagnes. In de foutmelding staat om welke lijst het precies gaat.


Melding e-mailprobleem

    Bij voorkeur een adres bij een andere provider dan waarmee het probleem zich voordoet.

    Indien bekend, kopieer de Engelstalige alinea uit de foutrapportage mail.

    Geef zoveel mogelijk informatie, zoals e-mailadres van de afzender en ontvanger, IP adressen (indien bekend).

    Bijlage

    Maximaal 50MB in totaal.